22 de octubre de 2008

EMPTINESS AND FORM

Form is emptiness;
emptiness also is form.
Emptiness is no other than form;
form is no other than emptiness.
In the same way, feeling, perception,
formation
and consciousness are emptiness.

Thus, Shariputra, all dharmas are emptiness.
There are no characteristics.
There is no birth and no cessation.
There is no impurity and no purity.
There is no decrease and no increase.

Heart Sutra

21 de octubre de 2008

COMING TO OUR SENSES - Jon Kabat-Zinn (2002)

20 de octubre de 2008

HAIKU

The thief left it behind:
the moon
at my window.

Ryokan

19 de octubre de 2008

WHY?

If that’s really not your monkey,
then why do you
keep on feeding it?

Nicholas Kaa Walker

18 de octubre de 2008

YELLOW SUBMARINE - The Beatles

17 de octubre de 2008

WINKING STARS


Maybe that's what life is...

a wink of the eye and winking stars.

Jack Kerouac

16 de octubre de 2008

HELP! - The Beatles

15 de octubre de 2008

WALDEN POND

14 de octubre de 2008

WHIRLING DERVISHES OF ISTAMBUL

13 de octubre de 2008

HAIKU

años como aguas
que fluyen río abajo --
puertos lejanos

E.C.

12 de octubre de 2008

RAGA ANANDI KALYAN - Ravi & Anoushka Shankar

11 de octubre de 2008

HELPLESSLY HOPING - Crosby, Stills & Nash (1970)

10 de octubre de 2008

HIMALAYAN PILGRIMAGE

9 de octubre de 2008

HAZE

far above the veil
of the haze, a boat -at times
rises with its sail

Gakoku

8 de octubre de 2008

BAJO BANDERA FALSA

Dado que yo tenía que emprender este negocio sin el capital acostumbrado, puede no ser fácil imaginar de dónde iban a obtenerse los medios indispensables para tal empresa. En cuanto a los vestidos, para ir de inmediato a lo práctico de la cuestión, al procurárnoslos tal vez nos guiamos más a menudo por el amor a la novedad y la consideración de las opiniones ajenas que por su verdadera utilidad. Considere aquel que ha de trabajar que el primer objeto de la vestimenta es retener el calor vital, y el segundo, cubrir la desnudez. Podrá entonces calcular cuánto trabajo necesario e importante puede realizar sin añadir nada a su guardarropa. Los reyes y las reinas que usan sus trajes una sola vez, aunque se los hacen los sastres y modistas de sus majestades, no conocen la comodidad de llevar un traje que les sienta bien. Son como esos caballetes de madera donde se tiende la ropa lavada. Nuestras ropas se amoldan cada día más a nosotros y reciben el sello de nuestro carácter, hasta el punto de que nos cuesta abandonarlas sin dudas y deliberaciones, sin cierta solemnidad, como si se tratase de nuestros cuerpos. Nunca disminuyó un hombre en mi estima porque tuviera un remiendo en su traje; pero estoy seguro que, por lo común, se ansia mucho más tener trajes a la moda o, por lo menos, limpios y sin remiendos, que tener limpia la conciencia. Pero aun cuando la rotura no está remendada, tal vez lo más grave que esto revela no es sino desidia. A veces pongo a prueba a mis conocidos con preguntas como ésta: ¿quién sería capaz de llevar un remiendo, o aunque sólo fuera un par de costurones, en la rodilla? Casi todos reaccionan como si creyeran que sus planes de vida quedarían arruinados si consintieran en tal cosa. Más llevadero les resultaría renguear por la calle con una pierna quebrada que andar con el pantalón roto.

A menudo, si un caballero sufre un accidente en las piernas, éstas pueden ser compuestas; pero si un accidente similar sobreviene a sus pantalones, no hay remedio para ello, pues él no tiene en cuenta lo que verdaderamente es respetable, sino lo respetado. No conocemos sino a pocos hombres, pero sí a un gran número de sacos y pantalones. Si uno vistiera un espantajo con sus propias ropas y se quedara desnudo a su lado, ¿quién no saludaría primero al espantajo? Hace unos días, pasando por un trigal, reconocí al dueño de la hacienda por su sombrero y saco puestos en una estaca; sólo estaba un poco más curtido por la intemperie que cuando lo viera por última vez. Sé de un perro que ladraba a todo el que se aproximaba vestido al terreno de su amo, y que fue fácilmente amansado por un ladrón desnudo. Sería interesante saber hasta qué punto conservarían los hombres su jerarquía relativa si se les quitaran sus trajes. ¿Podría usted, en tal caso, decir con seguridad de cualquier grupo de hombres civilizados si pertenece o no a la clase más respetada? Cuando la señora de Pfeiffer, en sus aventurados viajes alrededor del mundo de Este a Oeste, llegó a la Rusia Asiática, acercándose ya a su patria, sintió, dice, la necesidad de cambiar su traje de viajera para presentarse a las autoridades, porque "estaba ahora en un país civilizado, donde la gente es juzgada por su vestimenta". También en nuestras ciudades de la democrática Nueva Inglaterra, la accidental posesión de bienes de fortuna, y su ostentación, así sólo sea en trajes y equipos, basta para que el poseedor obtenga un respeto casi universal. Pero los que rinden ese respeto, por numerosos que sean, no pasan de ser idólatras, a los que habría que enviarles un misionero. Por otra parte, la vestimenta ha engendrado la costura, especie de trabajo que puede llamarse interminable; un vestido de mujer, por lo menos, nunca queda concluido.

Un hombre que al fin ha encontrado algo que hacer no necesita un traje nuevo para hacerlo; le servirá el que haya permanecido, no se sabe desde cuándo, polvoriento, en el desván. Los zapatos viejos los usará más tiempo un héroe que su sirviente -si es que un héroe puede tener sirvientes-; los pies descalzos son más viejos que los zapatos, y a él podrían serle suficientes. Solamente los que van a los saraos o a los salones legislativos necesitan trajes nuevos, a fin de cambiarlos tantas veces como cambia el hombre que los lleva. Pero si mi chaqueta y mis pantalones, mi sombrero y mis zapatos son apropiados para adorar a Dios, ellos me bastarán para cualquier otro fin... ¿Quién vio alguna vez tan viejos sus vestidos, tan gastado ya su saco viejo, hasta el punto de no resultar, ya un acto de caridad darlo a un muchacho pobre, que éste no pudiera darlo a su vez a alguno más pobre todavía -digamos mejor más rico- capaz de pasarse con menos?

Cuidado, digo yo, con todas aquellas empresas que exigen trajes nuevos, y no, más bien, nuevos portadores de trajes. Si no hay un hombre nuevo, ¿cómo han de hacerse los vestidos nuevos que le queden bien? Si tienes ante ti alguna empresa, comiénzala con tu traje viejo. Todos los hombres necesitan, no algo con que hacer, sino algo que hacer, o más bien ser algo. Quizá no debamos nunca procurarnos un traje nuevo, por harapiento o sucio que esté el viejo, hasta no habernos conducido en forma tal, o haber emprendido algo o navegado de tal manera que nos sintamos hombres nuevos en el traje viejo, y que el conservarlo fuera como tener vino nuevo en botellas viejas: Nuestra época de pelecho, como la de las aves, debe constituir una crisis en nuestra vida. El somorgujo, para pasarla, se retira a lagunas solitarias. Así también, por industria y expansión internas, arroja la serpiente su piel y la oruga su membrana agusanada; pues los vestidos no son otra cosa que nuestra más externa cutícula y mortal envoltura. De otro modo se nos descubrirá navegando bajo bandera falsa y al fin resultaremos inevitablemente degradados en nuestra propia opinión y en la del género humano.

Nos ponemos vestido sobre vestido como si creciéramos, a la manera de las plantas exógenas, por adición desde afuera. Nuestros vestidos externos, a menudo delgados y caprichosos, son nuestra epidermis o piel falsa, que no participa de nuestra vida, y pueden ser desgarrados en cualquier parte sin daño para el cuerpo; los más espesos, que usamos siempre, son nuestro tegumento celular o corteza; pero nuestras camisas son nuestro líber o película, y no pueden ser removidas sin peligro para la vida del hombre. Creo que todas las razas, en algunas estaciones, usan algo equivalente a la camisa. Sería deseable que el hombre vistiera tan simplemente que pudiera echar mano a sí mismo en la oscuridad, y viviera en todos los respectos tan liso y preparado, que, si un enemigo tomara la ciudad, pudiera él, como el antiguo filósofo, salir de su casa con las manos vacías y sin ansiedad ninguna. Puesto que un vestido grueso es, en casi todos los casos, tan bueno como tres delgados, y puede obtenerse a precios satisfactorios; puesto que una gruesa chaqueta puede comprarse por cinco dólares y durará otros tantos años, un par de pantalones abrigados por dos dólares, botines de cuero de vaca por un dólar y medio el par, un sombrero de verano por un cuarto de dólar, y un gorro de invierno por sesenta y dos céntimos, o hacerse en casa uno mejor a un costo nominal, ¿quién es tan pobre que, vestido con ese ajuar, por sí mismo, no encuentre hombres juiciosos que le rindan homenaje?

Thoreau, Walden, Vestimenta, 1854

7 de octubre de 2008

O BARQUINHO - Wanda Sá & Roberto Menescal (1991)



Dia de luz, festa de sol
e um barquinho a deslizar
No macio azul do mar.
Tudo é verão e o amor se faz
Num barquinho pelo mar que desliza sem parar
Sem intenção, nossa canção
vai saindo desse mar e o sol

Beija o barco e luz... Dias tão azuis...

Volta do mar, desmaia o sol,
E o barquinho a deslizar,
É a vontade de cantar...
Céu tão azul, ilhas do sul,
E o barquinho é o coração deslizando na canção
Tudo isso é paz, tudo isso traz
Uma calma de verão, e então
O barquinho vai, e a tardinha cai

(Roberto Menescal e Ronaldo Bôscoli, 1958)

6 de octubre de 2008

CAMINO


Vuelvo la vista--

aquél con quien me crucé
envuelto en niebla

Shiki

5 de octubre de 2008

A NEW JOURNEY: INTRO + THE SKY & THE DAWN & THE SUN - Celtic Woman (2007)

4 de octubre de 2008

THE UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS

3 de octubre de 2008

A KIND OF TRACK

Follow your bliss.
If you do follow your bliss,
you put yourself on a kind of track
that has been there all the while waiting for you,
and the life you ought to be living
is the one you are living.

When you can see that,
you begin to meet people
who are in the field of your bliss,
and they open the doors to you.

I say, follow your bliss and don't be afraid,
and doors will open
where you didn't know they were going to be.

If you follow your bliss,
doors will open for you
that wouldn't have opened for anyone else.

Joseph Campbell

2 de octubre de 2008

VIPASSANA MEDITATION - Matthew Flickstein

1 de octubre de 2008

A FLOWER DOES NOT TALK

Silently a flower blooms,
In silent falls away;
Yet here now, at this moment, at this place,
the whole of the flower,
the whole of
the world is blooming.
This is the talk of the flower,
the truth
of the blossom;
The glory of eternal life of fully shining here.

Zenkei Shibayama

30 de septiembre de 2008

CALIFORNIA - Joni Mitchell (1970)



Sitting in a park in Paris, France
Reading the news and it sure looks bad
They won't give peace a chance
That was just a dream some of us had
Still a lot of lands to see
But I wouldn't want to stay here
It's too old and cold and settled in its ways here
Oh, but California
California I'm coming home
I'm going to see the folks I dig
I'll even kiss a Sunset pig
California when I get home

I met a redneck on a Grecian isle
Who did the goat dance very well
He gave me back my smile
But he kept my camera to sell
Oh the rogue, the red red rogue
He cooked good omelettes and stews
And I might have stayed on with him there
But my heart cried out for you, California
Oh California I'm coming home
Oh make me feel good rock'n roll band
I'm your biggest fan
California, I'm coming home

Oh it gets so lonely
When you're walking
And the streets are full of strangers
All the news of home you read
Just gives you the blues

So I bought me a ticket
I caught a plane to Spain
Went to a party down a red dirt road
There were lots of pretty people there
Reading Rolling Stone, reading Vogue
They said, "How long can you hang around?"
I said "a week, maybe two,
Just until my skin turns brown
Then I'm going home to California"
California I'm coming home
Oh will you take me as I am
Strung out on another man
California I'm coming home

Oh it gets so lonely
When you're walking
And the streets are full of strangers
All the news of home you read
More about the war
And the bloody changes
Oh will you take me as l am?
Will you take me as l am?
Will you?

29 de septiembre de 2008

MAESTRO

Yagyu Tajima-no-kami era un gran maestro de la espada y enseñaba el arte al shogun Tokugawa Jyemitsu. Cierto día, uno de los guardianes del shogun se acercó a Tajima-no-kami y le pidió que le enseñara. El maestro dijo:
- Según veo, ya eres maestro de la espada. Dime, te ruego, a qué escuela perteneces, antes de que entremos en una relación de maestro y discípulo.-
El guardián contestó:
- Me avergüenza confesar que jamás aprendí el arte.-
- ¿Te burlas de mí? Soy el maestro del venerable shogun y sé que mi ojo no me engaña.-
- Lamento ofender tu honor, pero la verdad es que no tengo ningún conocimiento del arte.-
Frente a esta respuesta negativa, el maestro vaciló un momento; al final dijo:
- Si tú lo dices, así será. Pero seguramente eres maestro de alguna otra disciplina, aunque no logro ver cuál es.-
- Como insistes en ello, te lo diré. Hay una sola cosa de la cual puedo considerarme maestro consumado. Cuando aún era muchacho, se me ocurrió que, siendo Samurai, no debía temer a la muerte en ningún caso y desde entonces -ya hace algunos años- he luchado continuamente con la cuestión de la muerte, hasta que ha dejado de preocuparme. ¿Tal vez será esto lo que señalas?-
-Exactamente -exclamó Tajima-no-kami- esto es. Me alegro de que mi juicio haya sido acertado, pues el último secreto del arte de la espada reside también en estar liberado de la idea de la muerte. A centenares de alumnos les he mostrado esa meta, pero hasta hoy ninguno ha alcanzado el grado supremo en el arte de la espada. Tú no necesitas ningún ejercicio, ya eres maestro.-

Eugen Herrigel, "Zen en el arte del tiro con arco", 1968

28 de septiembre de 2008

JACK'S LAMENT - Danny Elfman


There are few who'd deny, at what I do I am the best
For my talents are renowned far and wide
When it comes to surprises in the moonlit night
I excel without ever even trying

With the slightest little effort of my ghostlike charms
I have seen grown men give out a shriek
With the wave of my hand, and a well-placed moan
I have swept the very bravest off their feet

Yet year after year, it's the same routine
And I grow so weary of the sound of screams
And I, Jack, the Pumpkin King
Have grown so tired of the same old thing

Oh, somewhere deep inside of these bones
An emptiness began to grow
There's something out there, far from my home
A longing that I've never known

I'm a master of fright, and a demon of light
And I'll scare you right out of your pants
To a guy in Kentucky, I'm Mister Unlucky
And I'm known throughout England and France

And since I am dead, I can take off my head
To recite Shakespearean quotations
No animal nor man can scream like I can
With the fury of my recitations

But who here would ever understand
That the Pumpkin King with the skeleton grin
Would tire of his crown, if they only understood
He'd give it all up if he only could

Oh, there's an empty place in my bones
That calls out for something unknown
The fame and praise come year after year
Does nothing for these empty tears

From "Tim Burton's The Nightmare Before Christmas", Henry Selick, 1993

27 de septiembre de 2008

BAJO LA MAGNOLIA (Jardín Botánico, 1969)

26 de septiembre de 2008

EL GESTO DE LA MUERTE


Un joven jardinero persa dice a su príncipe:
-¡Sálvame! Encontré a la Muerte esta mañana. Me hizo un gesto de amenaza. Esta noche, por milagro, quisiera estar en Ispahan.

El bondadoso príncipe le presta sus caballos. Por la tarde, el príncipe encuentra a la Muerte y le pregunta:
-Esta mañana ¿por qué hiciste a nuestro jardinero un gesto de amenaza?
-No fue un gesto de amenaza -le responde- sino un gesto de sorpresa. Pues lo veía lejos de Ispahan esta mañana y es allí donde debo tomarlo esta noche.


Jean Cocteau

25 de septiembre de 2008

BUDDHA DHARMA: FUNDAMENTALS OF MEDITATION - Ven. Dr. Gunaratana (jun 2006)

24 de septiembre de 2008

TURKISH & INDIAN MUSIC CONCERT - Mehmet Polat - Rotterdam (Jun 2008)

23 de septiembre de 2008

VEREMOS

Al cumplir los 14, a un niño le regalan un caballo. Y todo el pueblo exclama: "¡Excelente!"
El maestro zen dice: "Veremos".

Tiempo después, el niño se cae del caballo, se quiebra la pierna... y todos dicen: "¡Qué terrible!"
El maestro zen dice: "Veremos".

Luego empieza la guerra... pero el niño es inválido y no tiene que ir. Todos dicen: "¡Estupendo!"
... Y el maestro zen dice: "Veremos".

Charlie Wilson's War (Mike Nichols, 2007)

22 de septiembre de 2008

EN PRIMAVERA (Rosedales de Palermo, Septiembre de 1970)

21 de septiembre de 2008

ESCRITO EN LA PUERTA SUR DE LA CIUDAD

Hace un año, esta misma puerta
reflejaba, rosadas, las flores del ciruelo y sus mejillas.
No sé dónde su rostro estará hoy,
pero las flores sonríen aún a la primavera.

Tsuei Hu

20 de septiembre de 2008

THE BLACKSMITH - Planxty

19 de septiembre de 2008

NAQOYQATSI: LIFE AS WAR - Godfrey Reggio (2002)


18 de septiembre de 2008

KOYAANISQATSI: LIFE OUT OF BALANCE - Godfrey Reggio (1983)

17 de septiembre de 2008

ZEITGEIST, THE MOVIE - Peter Joseph (2007), subtítulos en español

16 de septiembre de 2008

THE BEAUTY OF LIFE

15 de septiembre de 2008

HAIKU DE LUNA LLENA

Antiguo barrio --
tras el nuevo edificio
la luna llena

Orzas

14 de septiembre de 2008

HIMALAYAS: SCIENCE OF THE MIND

13 de septiembre de 2008

OH, THE PLACES YOU'LL GO! - Dr. Seuss

Congratulations!

Today is your day.
You're off to Great Places!
You're off and away!

You have brains in your head.
You have feet in your shoes
You can steer yourself
any direction you choose.
You're on your own. And you know what you know.
And YOU are the guy who'll decide where to go.

You'll look up and down streets. Look 'em over with care.
About some you will say, "I don't choose to go there."
With your head full of brains and your shoes full of feet,
you're too smart to go down any not-so-good street.

And you may not find any
you'll want to go down.
In that case, of course,
you'll head straight out of town.

It's opener there
in the wide open air.

Out there things can happen
and frequently do
to people as brainy
and footsy as you.

And when things start to happen,
don't worry. Don't stew.
Just go right along.
You'll start happening too.

OH!
THE PLACES YOU'LL GO!

You'll be on your way up!
You'll be seeing great sights!
You'll join the high fliers
who soar to high heights.

You won't lag behind, because you'll have the speed.
You'll pass the whole gang and you'll soon take the lead.
Wherever you fly, you'll be the best of the best.
Wherever you go, you will top all the rest.

Except when you don' t
Because, sometimes, you won't.

I'm sorry to say so
but, sadly, it's true
and Hang-ups
can happen to you.

You can get all hung up
in a prickle-ly perch.
And your gang will fly on.
You'll be left in a Lurch.

You'll come down from the Lurch
with an unpleasant bump.
And the chances are, then,
that you'll be in a Slump.

And when you're in a Slump,
you're not in for much fun.
Un-slumping yourself
is not easily done.

You will come to a place where the streets are not marked.
Some windows are lighted. But mostly they're darked.
A place you could sprain both you elbow and chin!
Do you dare to stay out? Do you dare to go in?
How much can you lose? How much can you win?

And IF you go in, should you turn left or right...
or right-and-three-quarters? Or, maybe, not quite?
Or go around back and sneak in from behind?
Simple it's not, I'm afraid you will find,
for a mind-maker-upper to make up his mind.

You can get so confused
that you'll start in to race
down long wiggled roads at a break-necking pace
and grind on for miles across weirdish wild space,
headed, I fear, toward a most useless place.
The Waiting Place...

...for people just waiting.
Waiting for a train to go
or a bus to come, or a plane to go
or the mail to come, or the rain to go
or the phone to ring, or the snow to snow
or waiting around for a Yes or a No
or waiting for their hair to grow.
Everyone is just waiting.

Waiting for the fish to bite
or waiting for wind to fly a kite
or waiting around for Friday night
or waiting, perhaps, for their Uncle Jake
or a pot to boil, or a Better Break
or a sting of pearls, or a pair of pants
or a wig with curls, or Another Chance.
Everyone is just waiting.

NO!
That's not for you!

Somehow you'll escape
all that waiting and staying.
You'll find the bright places
where Boom Bands are playing.

With banner flip-flapping,
once more you'll ride high!
Ready for anything under the sky.
Ready because you're that kind of a guy!

Oh, the places you'll go! There is fun to be done!
There are points to be scored. there are games to be won.
And the magical things you can do with that ball
will make you the winning-est winner of all.
Fame! You'll be famous as famous can be,
with the whole wide world watching you win on TV.

Except when they don't.
Because, sometimes, they won't.

I'm afraid that some times
you'll play lonely games too.
Games you can't win
'cause you'll play against you.

All Alone!
Whether you like it or not,
Alone will be something
you'll be quite a lot.

And when you're alone, there's a very good chance
you'll meet things that scare you right out of your pants.
There are some, down the road between hither and yon,
that can scare you so much you won't want to go on.

But on you will go
though the weather be foul
On you will go
though your enemies prowl
On you will go
though the Hakken-Kraks howl
Onward up many
a frightening creek,
though your arms may get sore
and your sneakers may leak.

On and on you will hike
and I know you'll hike far
and face up to your problems
whatever they are.

You'll get mixed up, of course,
as you already know.
You'll get mixed up
with many strange birds as you go.
So be sure when you step.
Step with care and great tact
and remember that Life's
a Great Balancing Act.
Just never forget to be dexterous and deft.
And never mix up your right foot with your left.

And will you succeed?
Yes! You will, indeed!
(98 and 3/4 percent guaranteed.)

KID, YOU'LL MOVE MOUNTAINS!

So...
be your name Buxbaum or Bixby or Bray
or Mordecai Ali Van Allen O'Shea,
you're off to Great Places!
Today is your day!
Your mountain is waiting.
So...get on your way!

Dr. Seuss

12 de septiembre de 2008

ZAZEN: EL CANTO DEL DRAGÓN

11 de septiembre de 2008

HAIKU

The rain has filled
the birdbath
Again, almost

Jack Kerouac

10 de septiembre de 2008

THE GURDJIEFF MOVEMENTS - Jeanne de Salzmann

9 de septiembre de 2008

TENNYSON & BASHO, TWO GLANCES

Flower in the crannied wall,
I pluck you out of the crannies;-
Hold you here, root and all, in my hand,
Little flower-but if I could understand
What you are, root and all, and all in all,
I should know what God and man is.

Alfred Tennyson



When I look carefully
I see the nazuna blooming
By the hedge!

Basho

8 de septiembre de 2008

EL BUDISMO EN INDIA

7 de septiembre de 2008

SIN LUGAR

Este apacible vacío nada contiene.
La misteriosa luz de mi interior
se extiende por el cosmos.

En este cuerpo y en esta mente
no existe lugar para la vida y la muerte
cuando son libres de llegar y partir.

Hamhu Duktong (1376-1433)

6 de septiembre de 2008

ASANAS - B.K.S. Iyengar (1938)

5 de septiembre de 2008

ON THE BEACH AT NIGHT - Walt Whitman

On the beach, at night,
Stands a child, with her father,
Watching the east, the autumn sky.

Up through the darkness,
While ravening clouds, the burial clouds, in black masses spreading,
Lower, sullen and fast, athwart and down the sky,
Amid a transparent clear belt of ether yet left in the east,
Ascends, large and calm, the lord-star Jupiter;
And nigh at hand, only a very little above,
Swim the delicate brothers, the Pleiades.

From the beach, the child, holding the hand of her father,
Those burial-clouds that lower, victorious, soon to devour all,
Watching, silently weeps.

Weep not, child,
Weep not, my darling,
With these kisses let me remove your tears;
The ravening clouds shall not long be victorious,
They shall not long possess the sky--shall devour the stars only in
apparition:
Jupiter shall emerge--be patient--watch again another night--the
Pleiades shall emerge,
They are immortal--all those stars, both silvery and golden, shall
shine out again,
The great stars and the little ones shall shine out again--they
endure;
The vast immortal suns, and the long-enduring pensive moons, shall
again shine.

Then, dearest child, mournest thou only for Jupiter?
Considerest thou alone the burial of the stars?

Something there is,
(With my lips soothing thee, adding, I whisper,
I give thee the first suggestion, the problem and indirection,)
Something there is more immortal even than the stars,
(Many the burials, many the days and nights, passing away,)
Something that shall endure longer even than lustrous Jupiter,
Longer than sun, or any revolving satellite,
Or the radiant brothers, the Pleiades.

Walt Whitman, Leaves of Grass

4 de septiembre de 2008

SHEHNAI SONG - Sheila Chandra

3 de septiembre de 2008

TANKA

The cold wind howls
so close to the longest night
your words linger-
after the candle flame dims
they light the path of dreams.

Paul C. Cooper

2 de septiembre de 2008

BUDDHISM IN A GLOBAL AGE OF TECHNOLOGY - Prof. Lewis R. Lancaster (2008)

1 de septiembre de 2008

GANGES


sitting empty,

beside mother Ganga
I become ageless

Narayanan Raghunathan

31 de agosto de 2008

CHUCK, THE MEDITATOR

30 de agosto de 2008

ANDÉN

en el andén
nadie queda esperando
que nadie llegue

Félix Alcántara

29 de agosto de 2008

THE BEST OF ALAN WATTS

28 de agosto de 2008

ENSŌ: EL PAPEL VACÍO, EL VACÍO EN EL PAPEL

El Shinjinmei (s. VI) se refiere a la Gran Vía como "Un círculo como un vasto espacio, al que no le falta nada, al que no le sobra nada".

El ensō (円相) es simplemente un círculo trazado en un solo movimiento de una fracción de segundo. Realizado como un ejercicio espiritual en un estado de meditación, de no-mente... un sólo trazo de pincel hecho sin duda ni pensamiento. El círculo representa -en su vacuidad- la absoluta plenitud, simplicidad, integridad, infinidad, perfección de la armonía, la totalidad y la naturaleza cíclica de la existencia.

"La forma es vacío, el vacío es la forma".

El ensō nunca es un círculo cerrado: existe siempre una pequeña apertura en algún lugar que indica que no es algo contenido en sí mismo, sino que se abre al espacio, al infinito. Es un círculo que incorpora la armonía completa. El círculo somos nosotros mismos.

Un ensō fuerte y equilibrado solamente puede ser realizado por un pintor que tenga una mente (o no-mente) limpia y equilibrada. Las imperfecciones que existen en el ensō son precisamente lo que lo hacen perfecto, tal como es. La armonía en la forma de un ensō muestra claramente el nivel de profundidad espiritual que posee el pintor.

Ensō significa "fase circular": representa los ciclos, las repeticiones, el eterno retorno, la búsqueda del centro, el ciclo infinito de la vida y del universo. Y también la luna llena, la taza vacía de té, la rueda que gira, el ojo o rostro del Buda, el dragón o serpiente mordiéndose su propia cola... En un aspecto más profundo, el ensō simboliza el vacío de la nada, el círculo de la vida y la totalidad del espíritu.

El ensō perfecto es aquél que refleja la iluminación, el instante en que la mente es lo suficientemente libre para dejar al cuerpo o al espíritu crear más allá del ego... el momento en que la perfección del círculo queda atrapada en el vacío del papel. Entonces, el momento del caos se vuelve creación. Una creación vacía, sin nadie que haya creado nada.

E.C.

27 de agosto de 2008

MELTING

snowy road--
on one side
melting to nothing

Issa

26 de agosto de 2008

LUCES DEL MUNDO

25 de agosto de 2008

SATYA

años fugaces --
y otra tarde cayendo
en aquel café

E.C.

24 de agosto de 2008

THE MESSAGE OF THE TIBETANS - Part 2 - Arnaud Desjardins (1965)

23 de agosto de 2008

THE MESSAGE OF THE TIBETANS - Part 1 - Arnaud Desjardins (1964)

22 de agosto de 2008

GAROTA DE IPANEMA - Tom Jobim & Frank Sinatra (1967)

21 de agosto de 2008

BACH: GOLDBERG VARIATIONS - Glenn Gould (1981)

20 de agosto de 2008

HOW

Sometimes I wonder how all those who do not
write, compose or paint can manage to escape
the madness, the melancholia, the panic fear
which is inherent in the human situation.

Graham Greene

19 de agosto de 2008

THE HARD ROAD

Pure wine costs, for the golden cup,
ten thousand coppers a flagon,
And a jade plate of dainty food calls for million coins.

I fling aside my chop-sticks and cup, I cannot eat nor drink...
I pull out my dagger, I peer four ways in vain.
I would cross the Yellow River, but ice chokes the ferry;
I would climb the Tai-hang Mountains,
but the sky is blind with snow..
I would sit and poise a fishing-pole, lazy by a brook --
But I suddenly dream of riding a boat, sailing for the sun...

Journeying is hard,
Journeying is hard.
There are many turings --
Which am I to follow?...

I will mount a long wind some day and break the heavy waves
And set my cloudy sail straight and bridge the deep, deep sea.

Li Po

18 de agosto de 2008

ÁGUAS DE MARÇO - Elis Regina & Tom Jobim (1974)



É pau, é pedra, é o fim do caminho
é um resto de toco, é um pouco sozinho
é um caco de vidro, é a vida, é o sol
é a noite, é a morte, é um laço, é o anzol
é peroba do campo, é o nó da madeira
caingá, candeia, é o matita pereira
É madeira de vento, tombo da ribanceira
é o mistério profundo
é o queira ou não queira
é o vento ventando, é o fim da ladeira
é a viga, é o vão, festa da cumeeira
é a chuva chovendo, é conversa ribeira
das águas de março, é o fim da canseira
é o pé, é o chão, é a marcha estradeira
passarinho na mão, pedra de atiradeira

Uma ave no céu, uma ave no chão
é um regato, é uma fonte
é um pedaço de pão
é o fundo do poço, é o fim do caminho
no rosto o desgosto, é um pouco sozinho

É um estrepe, é um prego
é uma ponta, é um ponto
é um pingo pingando
é uma conta, é um conto
é um peixe, é um gesto
é uma prata brilhando
é a luz da manhã, é o tijolo chegando
é a lenha, é o dia, é o fim da picada
é a garrafa de cana, o estilhaço na estrada
é o projeto da casa, é o corpo na cama
é o carro enguiçado, é a lama, é a lama
é um passo, é uma ponte
é um sapo, é uma rã
é um resto de mato, na luz da manhã
são as águas de março fechando o verão
é a promessa de vida no teu coração

É uma cobra, é um pau, é João, é José
é um espinho na mão, é um corte no pé
são as águas de março fechando o verão
é a promessa de vida no teu coração

É pau, é pedra, é o fim do caminho
é um resto de toco, é um pouco sozinho
é um passo, é uma ponte
é um sapo, é uma rã
é um belo horizonte, é uma febre terçã
são as águas de março fechando o verão
é a promessa de vida no teu coração

É pau, é pedra, é o fim do caminho
é um resto de toco, é um pouco sozinho

É pau, é pedra, é o fim do caminho
é um resto de toco, é um pouco sozinho

Pau, pedra, fim do caminho
resto de toco, pouco sozinho

17 de agosto de 2008

OCEAN OF FORMS

Harry Callahan. Eleanor. Chicago, 1949


I dive down into the depth of the ocean of forms,
hoping to gain the perfect pearl of the formless.

No more sailing from harbor to harbor with this my weather-beaten boat.
The days are long passed when my sport was to be tossed on waves.

And now I am eager to die into the deathless.

Into the audience hall by the fathomless abyss
where swells up the music of toneless strings
I shall take this harp of my life.

I shall tune it to the notes of forever,
and when it has sobbed out its last utterance,
lay down my silent harp at the feet of the silent.

Tagore

16 de agosto de 2008

FREEDOM - Richie Havens (Woodstock, 1969)



Freedom
Freedom...

Sometimes I feel like a motherless child
Sometimes I feel like a motherless child
Sometimes I feel like a motherless child
A long way from my home

Sing

Freedom
Freedom...

Sometimes I feel like I'm almost gone
Sometimes I feel like I'm almost gone
Sometimes I feel like I'm almost gone
A long, long, long way
Way from my home

Clap your hands
Clap your hands

I got a telephone in my bosom
And I can call him up from heart

When I need my brother / (Brother)
Brother / (Brother)
When I need my father / (Father)
Father, hey / (Father)
Mother / (Mother)
Mother, hey / (Mother)
Sister / (Sister)

15 de agosto de 2008

HANDSOME JOHNNY - Richie Havens (Woodstock, 1969)



Hey, look yonder, tell me what's that you see
Marching to the fields of Concord?
It looks like Handsome Johnny with a musket in his hand,
Marching to the Concord war, hey marching to the Concord war.

Hey, look yonder, tell me what's that you see
Marching to the fields of Dunkirk?
It looks like Handsome Johnny with a carbine in his hand,
Marching to the Dunkirk war, hey marching to the Dunkirk war.

Hey, look yonder, tell me what you see
Marching to the fields of Korea?
It looks like Handsome Johnny with an M1 in his hand,
Marching to the Korean war, hey marching to the Korean war.

Hey, it's a long hard road, it's a long hard road,
It's a long hard road, before we'll be free.

Hey, look yonder, tell me what you see
Marching to the fields of Birmingham?
It looks like Handsome Johnny with his hand rolled in a fist,
Marching to the Birmingham war, hey marching to the Birmingham war.

Hey, what's the use of singing this song, some of you are not even listening.
Tell me what it is we've got to do: wait for our fields to start glistening,
Wait for the bullets to start whistling.
Here comes a hydrogen bomb, here comes a guided missile,
Here comes a hydrogen bomb: I can almost hear its whistle.

14 de agosto de 2008

NURSE'S SONG


When voices of children are heard on the green,
And whisperings are in the dale,
The days of my youth rise fresh in my mind,
My face turns green and pale.

Then come home, my children, the sun is gone down,

And the dews of night arise;

Your spring and your day are wasted in play,
And your winter and night in disguise.

William Blake

13 de agosto de 2008

MORE LIVES TO LIVE

I left the woods for as good a reason as I went there. Perhaps it seemed to me that I had several more lives to live, and could not spare any more time for that one. It is remarkable how easily and insensibly we fall into a particular route, and make a beaten track for ourselves. I had not lived there a week before my feet wore a path from my door to the pond-side; and though it is five or six years since I trod it, it is still quite distinct. It is true, I fear, that others may have fallen into it, and so helped to keep it open. The surface of the earth is soft and impressible by the feet of men; and so with the paths which the mind travels. How worn and dusty, then, must be the highways of the world, how deep the ruts of tradition and conformity! I did not wish to take a cabin passage, but rather to go before the mast and on the deck of the world, for there I could best see the moonlight amid the mountains. I do not wish to go below now.

Thoreau, Walden

12 de agosto de 2008

THE MARROW OF LIFE

I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived. I did not wish to live what was not life, living is so dear; nor did I wish to practise resignation, unless it was quite necessary. I wanted to live deep and suck out all the marrow of life, to live so sturdily and Spartan-like as to put to rout all that was not life, to cut a broad swath and shave close, to drive life into a corner, and reduce it to its lowest terms, and, if it proved to be mean, why then to get the whole and genuine meanness of it, and publish its meanness to the world.

Thoreau, Walden

11 de agosto de 2008

HAIKU

Luna de agosto
vagué junto al estanque

la noche entera

Basho

10 de agosto de 2008

LA HISTORIA DE LAS COSAS - Annie Leonard

9 de agosto de 2008

DANCING 2008 - Matt Harding


8 de agosto de 2008

DANCING 2006 - Matt Harding


7 de agosto de 2008

DRY LEAVES

they were walking in a quiet lane
under the shade of trees
talking in smiles
not in words
dreaming in breezy love
dry leaves under their feet
feeling like petals of flowers.

Bhaskar Sharma

6 de agosto de 2008

REALLY ACHIEVING YOUR CHILDHOOD DREAMS - Randy Pausch (subt. en español)

5 de agosto de 2008

BRISA


¿Ya habrá llegado?

Voy a la orilla a encontrarme con ella...
Mas en la orilla no hay nada salvo brisa,
una brisa que canta entre los pinos.

(Canción tradicional japonesa)

4 de agosto de 2008

DAIBUTSU DE KAMAKURA

3 de agosto de 2008

REFUGE

warm valley --
countless geese
seeking refuge

Mike Garofalo

2 de agosto de 2008

PETITE OUVERTURE À DANSER - Erik Satie

1 de agosto de 2008

HIDDEN

Earth, mountains, rivers - hidden in this nothingness.
In this nothingness - earth, mountains, rivers revealed.
Spring flowers, winter snows:
There's no being or non-being, nor denial itself.

Saisho